Technické střípky
18.5.2016

VĚDĚLI JSTE, ŽE…
Častou chybou je propadlý loket při záběru. Správné provedení vysokého loktu je následující:
1. zalomit předloktí kolmo dolů
2. záběr s předloktím směřujícím dolů
Loket na začátku záběru nesmí začít zabírat první! (viz obr. 4)
Naopak první klesá dlaň s loktem zafixovaným u hladiny a poté zabírá celá zpevněná paže. Vypadá to, jako by plavec celou paží objímal veliký sud. Nesmí do něj dloubat loktem 🙂
pull_side

pull_side2

 

11.5.2016

VĚDĚLI JSTE, ŽE…
Čím více nataženou paží dokážete při kraulu zabírat, tím větší páku vytváříte a tím je záběr efektivnější. Toto se ovšem využívá zejména při sprinterských disciplínách pro vyvinutí maximální rychlosti.
Při delších tratích se ruka více krčí, avšak max pod úhlem 115°. Blíže k tělu by dlaň zabírala v turbolencích a bublinách, tedy méně efektivně. Hlavním důvodem krčení paže je enormní přetěžování ramenního kloubu a rychlý nástup únavy při plavání nataženýma rukama.
Čím menší silová vybavenost plavce, tím větší doporučujeme krčení paže při záběru pod hladinou.
Jaký způsob je vám sympatičtější? 🙂
pull

 

11.3.2016

VĚDĚLI JSTE, ŽE…
I plavcům se celý trénink mlží brýle?
Tento problém má snadné řešení – stačí vnitřek brýlí obdařit řádnou dávkou slin, precizně rozmazat a poté opláchnout.
Nikoho to pravděpodobně nepobouří, protože kdo nesliní, vás přes mlhu nevidí 🙂

 

10.9.2015

VĚDĚLI JSTE, ŽE
U plavců nejčastěji uvidíte tzv. atletický start: jedna noha vepředu a druhá cca dvě stopy za ní. Dříve byla váha na zadní noze a tělo bylo v záklonu. Dnes je to naopak, váha tedy spočívá na přední noze a tím se i těžiště posouvá dopředu. To umožňuje při výstřelu rychlejší start, protože horní i dolní končetiny se mohou pohybovat současne směrem vpřed.

sabinadostalovablok

 

10.8.2015

JAK NESKOČIT PLACÁKA?
Nejčastější příčinou placáka je zakloněná hlava. Padají vám při skoku brýle? I za to může záklon. Stačí když při dopadu do vody spojíte ruce a hlavu pod ně schováte.

sabinadostalovastart

 

5.7.2015

Máte někdy pocit, že při plavání NESTAČÍTE S DECHEM?
Je to pravděpodobně proto, že jste nedostatečně vydechli do vody. Nepříjemný pocit tedy není MÁLO vzduchu, ale naopak MOC. Do plných plic se není možné nadechnout, zkuste příště vydechovat více bublin 🙂

sabinadostalovavydech

 

9.6.2015

VĚDĚLI JSTE ŽE …
Plavecký způsob prsa má, stejně jako ostatní způsoby, několik fází. Zjednodušeně je můžeme rozdělit na fázi splývání, záběr paží a záběr nohou. Jednotlivé fáze na sebe plynule navazují, jen ve fázi splývání setrváme několik vteřin, než začneme další pohybový cyklus. Vytvoříme si tím prostor pro výdech do vody:)

NikolaSvacinovaPrsa

 

8.5.2015

VĚDĚLI JSTE, ŽE…
Správné polohy hlavy při kraulu dosáhnete tím, že se budete dívat zhruba 1,5 m před sebe (45°) – prostřední obrázek.
Přehnaně potopená nebo zakloněná hlava Vás bude svým odporem brzdit.

Nikola Svacinova hlava

 

20.4.2015

VĚDĚLI JSTE, ŽE…
Na nádech při kraulu máte čas od chvíle, kdy paže dokončí záběr pod vodou, až do okamžiku, kdy ruka míjí obličej.
Častou chybou bývá příliš pozdní nádech. Pokud Vám dech nestačí, zkuste se příště nadechovat dříve.

11096556_1025769727440811_116898467484093241_n

10.4.2015

VĚDĚLI JSTE, ŽE…
Při kraulovém nádechu byste měli nechat jedno oko ve vodě.
Není to snadné, ale čím menší část obličeje vykoukne nad hladinu, tím menší výkyvy těla si tím způsobíte.
Hlava váží asi 3 kg a když ji celou zvednete nad vodu, tělo se působením sil znatelně potopí.
Pokud se tedy naučíte nezvedat zbytečně hlavu při nádechu, bude pro Vás jednodušší najít hydrodynamickou polohu těla, při které ani tolik neklesají nohy ke dnu.

10931139_1023781840972933_6241595663060603255_n

 

28.3.2015

VĚDĚLI JSTE, ŽE…
Prsty ruky nejsou při plavání ani spojené ani široce roztažené.
Ideální mezeru vytvoříte, když volně svěsíte ruku podél těla a v tomto postavení ji zpevníte. Je to výhodnější, než když vytvoříte sevřenou „mističku“, protože kolem lehce roztažených prstů se vytváří drobné vodní víry, kterými voda neprojde a díky tomu pak má dlaň větší záběrovou plochu.

22593_1018906691460448_4046941161563459646_n

22.3.2015

VĚDĚLI JSTE, ŽE…
Začínající plavci se často mylně domnívají, že hnacím motorem u kraula jsou dolní končetiny. 
Omyl, je to přesně naopak! 
Nohy především stabilizují polohu, ale kupředu Vás ženou hlavně paže. 
Zkuste při další návštěvě bazénu nohama kopnout jen ve chvíli, kdy Vám začnou padat 🙂

DSC_0241_edited